AVANTATGES I LÍMITS
DESCRIPCIÓ D’AVANTATGES I LÍMITS DE LES SOLUCIONS D’APRENENTATGE DE TIPUS MIXT |
|
En els darrers anys, la introducció de les TIC en els processos educatius i formatius està esdevenint un fenomen generalitzat a tots els nivells, i convé analitzar quina és la repercussió d’aquestes noves tecnologies en els processos d’ensenyament-aprenentatge (E-A). L’arribada de les TIC i d’Internet ha suposat una modificació en la relació entre l’educació presencial, l’educació a distància i les tecnologies, orientant la direcció del present i del futur educatius cap a noves perspectives de canvi pedagògic. Els processos educatius que integren l’ús de les TIC poden tenir com a referència diferents models formatius: presencials, que poden incloure el suport de les TIC; mixtos o blended; o totalment virtuals. |
|
MODEL FORMATIU |
Característiques, avantatges i límits |
Aprenentatge presencial amb suport TIC |
L’ensenyament presencial amb el suport de les TIC pretén canviar l’enfocament de les classes i la metodologia que es feia servir tradicionalment, la qual es centrava en l’exposició magistral per part del professorat sense cap espai perquè l’alumnat pogués participar, col·laborar en diferents tasques, interaccionar, comunicar-se, ser més autònom, etc. Amb el suport de les TIC, l’ensenyament presencial es pot centrar més en l’aprenentatge que realitza l’alumnat, ja que s’aprofiten les TIC per a millorar els processos educatius. Ara bé, el suport d’aquestes no garanteix en si que les pràctiques docents canviïn, ja que això depèn essencialment de l’elecció del model pedagògic i de l’estil docent. Entre els elements d’innovació que poden aportar les TIC a l’aula tradicional trobem, per exemple, els canvis en la distribució i ubicació de les taules per tal de crear nous espais on l’alumnat pugui treballar aplicant diferents tècniques de dinàmica grupal i fent ús de diversos mitjans i eines d’informació i comunicació (ordinador personal, PDI, Projector LCD, etc.), els quals fomenten una major comunicació i interacció entre l’alumnat, el professorat i els continguts objecte d’aprenentatge. També cal dir que el suport de les TIC pot implicar un canvi en el rol de docents i alumnat. Per una banda, el personal docent hauria d’actuar no només com a transmissor de coneixements, sinó com a guia i facilitador del |
Aprenentatge en línea |
Els processos d’E-A virtuals ofereixen un model flexible i obert, amb oportunitats educatives a les quals es pot accedir des de qualsevol lloc i/o en qualsevol moment, reduint d’alguna manera la separació física entre l’alumnat i el professorat amb una gran quantitat de processos mediadors pel que fa al contingut, el monitoratge i l’avaluació d’adquisició de coneixements i actituds. Actualment, els models d’educació virtual estan centrats en la web i en l’estudiant, oferint multitud de recursos per interaccionar tant amb el contingut com amb el personal docent, els materials i d’altres estudiants. Això ofereix a l’alumnat més oportunitats de triar en el seu procés d’aprenentatge per a millorar el nivell de les seves competències, habilitats i coneixements. Aquest també rep més suport i atenció en els moments necessaris, ja que les TIC poden ser un mitjà per atendre la diversitat d’alumnes. Ara bé, perquè es preservi la qualitat dels processos de formació basats en l’e-learning, cal tenir presents alguns criteris que ens ajudaran a millorar-los, com ara la realització d’un bon disseny tecnopedagògic; una adequada planificació del procés, que ha de ser avaluable i modificable; una bona infraestructura; el coneixement dels grups d’alumnes i llurs necessitats d’aprenentatge, per tal de crear una educació virtual adient; que l’alumnat disposi d’un sistema de suport ajustat; formació i canvi de rol en el professorat, tot rebent l’ajuda que necessiti en aquesta transformació de l’entorn d’E-A; l’accés a l’electricitat i la connectivitat; etc. |
Aprenentatge de tipus mixt |
Quant a l’ensenyament mixt o blended learning, les TIC També cal recordar que les TIC poden oferir l’oportunitat, en un context d’ensenyament i aprenentatge semipresencial, de continuar construint coneixement més enllà de l’aula presencial gràcies a unes eines que ajuden a fomentar l’autonomia de l’aprenent, però això no es pot donar si no s’adopta un model pedagògic centrat en l’estudiant i en la interacció entre iguals, sempre amb el lideratge del professorat, que ha d’estar ben present per tal de guiar i motivar adequadament l’alumnat. |
COMENTARIS |
|
Ja fa temps que les TIC s’estan integrant en els processos d’E-A de la mateixa manera que s’han anat introduint en altres aspectes de la nostra societat, com per exemple els mitjans de comunicació i la correspondència. Aquesta introducció de les TIC aporta alguns beneficis:
Però no tot són aspectes positius, atès que les TIC també poden afectar i perjudicar els processos formatius.
Sovint la introducció de les TIC També podem córrer el perill de no aprofitar totes les potencialitats tecnològiques i pedagògiques que ofereixen les TIC, atès que sovint trobem models que exploten només les possibilitats informatives (per proporcionar, organitzar i compartir informació) i no les comunicatives i col·laboratives que ofereix l’e-learning. Això comportaria modificar els models pedagògics per adaptar-los a la incorporació de les TIC. Seria important fomentar un canvi de rol en el personal docent, formant-lo i donant-li suport en aspectes didàctics i tecnològics per tal que incorpori les TIC en la seva pràctica docent. Aquesta seria una manera d’equiparar els processos formatius a distància amb els presencials. Centrant-nos en l’aprenentatge mixt, podríem dir que combina diferents models formatius per adaptar-se a les necessitats dels estudiants d’una manera flexible i efectiva, i es basa en la interacció efectiva entre tots els aspectes que intervenen en un el procés d’ensenyament-aprenentatge. Per decidir la metodologia més adequada hem de tenir en compte si l’enfocament que tenim ajudarà a millorar el procés d’aprenentatge dels meus estudiants en concret, i si disposem dels recursos necessaris per portar-ho a terme. Hem de tenir en compte aspectes com l’estil d’aprenentatge que fomentarem, els estudiants, el manteniment de l’entorn formatiu, la escalabilitat o la sostenibilitat |
RECURSOS |
CARMAN, J. (2005). Blended Learning Design. Five Key Ingredients. Disponible a http://www.agilantlearning.com/pdf/Blended%20Learning%20Design.pdf CHARLES, D.D.; HARTMAN, J.L.; MOSKAL, P.D. (2004). Blended Learning. Boletines de investigación ECAR. Disponible a http://www.educause.edu/ECAR/BlendedLearning/157515 GRAHAM, C.R. (2005). Blended Learning Systems: Definition, Current Trends, and Future. Disponible a http://www.publicationshare.com/graham_intro.pdf |
RECOMANACIONS |
Quan s’ha de fer servir una solució d’aprenentatge de tipus mixt?
|
Quan no s’ha de fer servir una solució d’aprenentatge de tipus mixt?
|
Deixa un comentari